De afgelopen jaren is in Brabant op diverse trajecten ingezet op een betere doorstroming en minder congestie in ochtend- en avondspits aan de hand van spitsmijdprojecten. De doelstelling van de projecten Spitsmijden in Brabant en van Winnen van de file was in de basis gelijk: aan de hand van een prijs- en een informatieprikkel en gedragswetenschappelijke interventies nieuw gewoontegedrag bewerkstelligen bij automobilisten. Bij Spitsmijden in Brabant betrof het een praktijkproef zonder directe urgentie: er was geen sprake van wegwerkzaamheden, wat bijzonder is voor een dergelijke proef. In dit project werd deelnemers gevraagd de centra van Eindhoven en ’s-Hertogenbosch te mijden. Het project Winnen van de file is gekoppeld aan de verbreding van de A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven. Spitsmijden is ingezet als middel om de (verwachte) filedruk in de ochtend- en avondspits tijdens de werkzaamheden op dit traject te verminderen en voor te sorteren op een blijvende gedragsverandering.
Zowel bij Spitsmijden in Brabant als Winnen van de file was de doelstelling om automobilisten te verleiden te kiezen voor een andere modaliteit of een ander reismoment dan de gebruikelijke autorit in de ochtend- en avondspits. De aanleiding, insteek, achtergrond, financiële omvang en uitrol van de projecten was echter fundamenteel anders. In dit paper schetsen wij hoe lessen uit de eerste spitsmijdervaring in Brabant zijn gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuw experimenteel project en hoe dit de huidige kijk, nu Winnen van de file (bijna) afgerond is, heeft beïnvloed.
Hierbij komen de volgende aspecten aan de orde:
Spitsmijden in Brabant is op initiatief van de Provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) opgezet als leerproject. Het project was niet bedoeld om een concreet, nijpend probleem op te lossen maar om te experimenteren met spitsmijden en te leren voor vervolgprojecten. Het project was gericht op de binnensteden van Eindhoven en ’s-Hertogenbosch, niet op een specifieke weg. Automobilisten werden verleid tot deelname door een prijsprikkel én een informatieprikkel. Deelnemers konden gebruik maken van een routeplanner die ook informatie gaf over parkeergelegenheid, drukte in de stad, wegwerkzaamheden en alternatieven met het openbaar vervoer, via een smartphone, de Travelstar. Met een On Board Unit werden de (gemeden) autoritten van de deelnemers geregistreerd.
Door het uitgebreide monitorings- en evaluatieprogramma, ontstond voor het eerst in de reeks spitsmijdprojecten inzicht in typen mijdingen. Binnen het project werden vier belangrijke categorieën mijders onderscheiden: tijdmijders (die op een ander moment dan gebruikelijk reisden), routemijders (die hun route anders kozen dan gebruikelijk), automobilisten die voortaan (vaker) de fiets pakten en automobilisten die voortaan (vaker) het OV verkozen boven de auto.
De deelnemers ontvingen een enquête, hierin werd naast de reden voor deelname ook naar hun profiel en kenmerken gevraagd. Ook genodigden die niet zijn gaan deelnemen aan het project hebben een (non-respons)enquête ontvangen. In deze enquête werd gevraagd naar de redenen waarom zij afzagen van deelname en ook naar het profiel van de niet-deelnemer en zijn/haar kenmerken. Opvallend was dat er weinig sociaaleconomische of demografische verschillen waren tussen de deelnemers en niet- deelnemers. Toch besloot de ene groep deel te nemen en de andere niet. Dit leidde tot de hypothese dat er dus andere (onbewuste) verschillen moeten zijn om het verschil in afweging te bepalen. Om die reden is gedragswetenschappelijk bureau Dijksterhuis & van Baaren aangetrokken. Onder leiding van d&b is een gedragsonderzoek opgezet en uitgevoerd.
In een eerste stap werd onder 800 deelnemers een zogenoemde PAT-test uitgezet waarmee onbewuste associaties, motivaties en weerstanden in beeld werden gebracht. Op basis daarvan ontstond een eerste inzicht in de onbewuste wereld van de spitsmijder. Het onderzoek liet onder andere zien dat actieve deelnemers die meer gepland gedrag vertonen trots lijken te zijn op hun spitsmijdingen. Op basis van deze inzichten zijn enkele interventies ontwikkeld. De belangrijkste was een zogenaamd ‘mijdplan’. Met dit plan leggen (nieuwe) deelnemers hun mijdgedrag voor de aankomende week expliciet vast. Deelnemers gaan hiermee een afspraak aan met zichzelf. Na afloop van de week ontvangen deelnemers gepersonifieerde feedback over naleving van de ‘afspraken’ in het mijdplan en feedback over hun prestatie ten opzichte van de prestatie van andere deelnemers. De experimentele groep die het mijdplan maakte, heeft in de proefperiode 27% meer spitsritten gemeden dan de controlegroep in dezelfde periode.
Een tweede interventie had betrekking op het internaliseren van goed gedrag. Daarvoor werd gebruik gemaakt van het inzicht dat actieve mijders trotse mijders waren. De verwachting was dat het aantal mijdingen na afloop van de beloningsperiode drastisch zou dalen. Om dit te voorkomen werd de helft van de deelnemers (de experimentele groep) via en mini-enquête gevraagd argumenten te noemen waarom spitsmijden goed voor hen was. Tevens werd de boodschap “I love mijden” geframed. De genoemde argumenten werden onder vermelding van naam en woonplaats van de deelnemer op de website geplaatst. Ook werden deelnemers per mail herinnerd aan hun eigen uitspraken werden enkele citaten in huis-aan-huisbladen gepubliceerd. De controlegroep had geen speciale interventie. De experimentele groep bleek na afloop van de beloningsperiode nog steeds goed te mijden. De controlegroep hield haar mijdgedrag –tegen de verwachting in- ook redelijk in stand. Daarmee was er geen significant onderscheid tussen de experimentele en controlegroep.
De aanpak van Spitsmijden in Brabant heeft echt gewerkt: tijdens de proef meden deelnemers gezamenlijk 53% van de spitsritten. Vier maanden na het einde van de beloningsperiode bedroeg dit aantal nog 47%. We kunnen dus spreken van een blijvende gedragsverandering, ook zonder beloning, bij de deelnemers aan Spitsmijden in Brabant. Belangrijke conclusie is wel dat de financiële beloning tijdens de proef een grote drijfveer is geweest voor de deelnemers om te starten met hun gedragsverandering.
Belangrijke wending in het project is het aantrekken van gedragswetenschappelijke kennis en de ontwikkeling en inzet van interventies. Deze interventies en de gedegen inzet hiervan hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de bewustwording bij deelnemers. De informatiediensten bleken niet of nauwelijks bij te dragen aan de motivatie van deelnemers.
Op de A2 tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch werkt Rijkswaterstaat van januari 2012 tot oktober 2013 aan een verbreding van de weg van 2 naar 3 rijstroken. Gegeven de verwachte vertraging die deze werkzaamheden voor de automobilist op dit traject op zouden leveren, is het SRE in het voorjaar van 2012 gestart met de aanbesteding van een spitsmijdproject voor dit traject: Winnen van de file. Uitgangspunten voor het project waren gebaseerd op de lessen uit Spitsmijden in Brabant en ook ingegeven door het kleinere budget dat beschikbaar was voor dit project. Het budget voor Winnen van de file bedroeg ca. 10% van het budget voor Spitsmijden in Brabant. Om die reden was al snel duidelijk dat er niet gewerkt zou worden met een gegarandeerde financiële beloning per spitsrit. Het project is gebaseerd op de vermeende intrinsieke motivatie van de deelnemer: tijd winnen.
Vanaf de start van het project en ook bij het vormgeven van de aanbestedingsstukken is, vanwege de positieve ervaring bij Spitsmijden in Brabant, gedragswetenschappelijke kennis georganiseerd. Het bij Spitsmijden in Brabant ontwikkelde mijdplan werd voorgeschreven als één van de verplichte interventies die vanaf de start van het project onderdeel zou uitmaken van de ‘tools’ die beschikbaar gesteld werden aan de deelnemers.
Winnen van de file is vormgegeven als een spel: de boodschap naar (potentiële) deelnemers was gericht op het winnen van kortere reistijd, het winnen van tijd om leuke dingen te doen, meer ontspannen reizen en het winnen van prijzen. Deze boodschappen zijn ontleend aan intrinsieke motivaties van deelnemers aan eerdere spitsmijd-projecten zoals Spitsmijden in Brabant.
Vanwege het beperkte beschikbare budget is de periode voorafgaand aan de uitvoeringsfase gedurende twee weken een kentekenregistratie uitgevoerd. De camera’s zijn daarna verwijderd. De eigenaren van de geregistreerde kentekens zijn aangeschreven. In tegenstelling tot eerdere projecten werd gekozen voor een glossy ansichtkaart met wervende boodschap in plaats van en standaard brief van de overheid. Met de kaart werden de geadresseerden geïnformeerd over het project en verzocht zich aan te melden via de website. Na registratie konden deelnemers via een QR-code een app voor de smartphone downloaden. Deze app registreert waar de deelnemer zich bevindt gedurende de spitsvensters. Op die manier wordt het mijdgedrag van deelnemers geregistreerd. Om de app aantrekkelijk te maken en een meerwaarde te geven bevat deze eveneens gerichte reisinformatie op de A2 voor de deelnemers.
De beloning van deelnemers gebeurt aan de hand van punten. Per spelronde (een periode van 6-8 weken tussen twee schoolvakanties) worden punten uitgekeerd voor het mijden van de spits, het invullen van hun mijdplan en vanaf spelronde 3 ook voor het spelen van het online spel ‘filejacht’. Aan het eind van de ronde wordt gekeken wie de meeste punten heeft. Onder de deelnemers met de meeste punten worden prijzen verloot. De spelopzet is zodanig dat mensen met meer punten een grotere kans maken op grotere (duurdere) prijzen. Prijzen variëren van een NS dagkaart of bioscoopbon van €25,- tot een hotelgiftcard van €250,-.
Het project Winnen van de file bestaat zoals gezegd uit 5 spelrondes van 6 tot 8 weken. Vier actieve spelrondes en één ronde van nameting. In de eerste vier spelrondes maken deelnemers kans op prijzen. In de vijfde spelronde krijgen deelnemers een gegarandeerde beloning (in de vorm van een cadeaubon) voor het aanzetten van de app. Aan de hand van de app kan gemeten worden wat het reisgedrag van de deelnemers is. De beloning werkt als incentive om de app nog niet te verwijderen na afronding van de actieve spelrondes.
De belangrijkste les die we leren uit het project Winnen van de file is dat er bij de deelnemers een noodzaak of concrete aanleiding moet zijn om de auto te laten staan of zich alleen buiten de spitsvensters op het traject te begeven. Het project is gestart vanuit het idee dat er flinke vertraging zou ontstaan door de werkzaamheden, maar in praktijk viel dit erg mee. Urgentie om gewoontegedrag aan te passen ontbreekt dus voor veel automobilisten. De app die gebruikt wordt om het reisgedrag van deelnemers te registreren voorziet ook in actuele reisinformatie. Op deze app was te zien dat er slechts sprake was van gering reistijdverlies, in het ergste geval 10 minuten. Onze conclusie is dat er te weinig noodzaak was om de spits te mijden en dat weggebruikers deze 10 minuten als ‘standaard’ incalculeren voor een spitsrit tijdens de werkzaamheden. De app heeft het gebrek aan urgentie richting deelnemers zelfs bevestigd.
De hypothese is dat urgentie, beloning en inspanning factoren zijn die (gezamenlijk) van belangrijke invloed zijn op de bereidheid van deelnemers om hun gewoontegedrag aan te passen. Urgentie hangt nauw samen met de beloning die deelnemers krijgen voor het vertonen van gewenst gedrag en de moeite die zij moeten doen om af te wijken van hun gewoontegedrag. Deze drie elementen kennen een balans, weergegeven in onderstaande driehoek:
Wanneer we vanuit deze driehoek naar Winnen van de file kijken constateren we op basis van waarnemingen en contact met (ex)deelnemers het volgende:
Het model en genoemde hypotheses worden in november 2013 getoetst bij deelnemers, ex-deelnemers en niet-deelnemers van Winnen van de file in een focusgroep.
Een tweede les heeft betrekking op de belevingswereld van de deelnemer(s). Keuzes die je aan het begin van een project maakt zijn essentieel voor het verloop van het project. Zorg dat je vanaf het begin niet alleen de techniek aan de achterkant, maar ook het gebruik door de deelnemer centraal zet. Bij Winnen van de file wordt gebruik gemaakt van een app om de spitsritten te registreren. Echter, de link tussen de app en deelname aan het spel is aan de achterkant (voor het projectteam) wel duidelijk, maar deze is niet zichtbaar voor de deelnemer. De app voorziet deelnemers in reisinformatie, maar (ex)deelnemers gaven aan deze informatie via internet op te zoeken voor vertrek. Doordat de deelnemers nut en noodzaak van de app zelf niet ervoeren, stond de app vaker uit dan van tevoren gedacht. Hierdoor werden niet alle spitsritten en mijdingen geregistreerd. Dit is van grote invloed is op toekenning van punten aan deelnemers voor gemeden ritten, maar belangrijker: het projectteam heeft hierdoor slechts beperkt informatie kunnen ontvangen over het reisgedrag van deelnemers in het kader van monitoring & evaluatie. Daardoor is het vrijwel onmogelijk om goede uitspraken te kunnen doen over de effectiviteit van het project.
Een derde les is dat de werving met een glossy ansichtkaart waarbij niet een beloning maar tijdswinst in het vooruitzicht werd gesteld, niet het gewenste effect heeft gehad op de werving. Aanname was dat de brief veel weerstand opwekt bij potentiële deelnemers doordat alle eventuele weerstanden worden benoemd. De glossy kaart met verwijzing naar de website moest dit oplossen. Dit stuitte echter in eerste instantie op weerstand bij de officiële instanties die medewerking moesten verlenen bij de verzending. Daarnaast blijkt de kaart minder respons te genereren dan de standaard brieven. Dit komt deels door de boodschap (tijd in plaats van geld) en deels door de uitstraling (reclame).
Een vierde les is dat de uitvoering en timing van een mijdplan inclusief feedback zeer nauw komt. Binnen Winnen van de File is het effect van de mijdplannen te verwaarlozen, terwijl het binnen Spitsmijden in Brabant zeer effectief bleek. Dit heeft drie oorzaken: 1) het mijdplan is vooral bij de start van deelname essentieel, immers: op dat moment wordt nieuw gedrag gestart. 2) de opzet van het mijdplan is cruciaal. Bij Spitsmijden in Brabant konden deelnemers hun eigen woorden intypen. Bij Winnen van de File is in eerste instantie met keuzevelden gewerkt. Juist het met eigen woorden vastleggen van nieuwe gewoontes is belangrijk voor de (eigen) overtuigingskracht. 3) belangrijk onderdeel van het mijdplan is de feedback op het gedrag na vertoning. Door de opzet van Winnen van de File was juist deze feedback lastig te genereren. Dit verzwakt de werking van een mijdplan enorm.
Uit de voorgaande hoofdstukken komt naar voren dat er een aantal fundamentele verschillen zijn in de opzet van de projecten Spitsmijden in Brabant en Winnen van de file. Een uitgebreide vergelijking van de opzet van beide projecten is opgenomen in de bijlage. De drie belangrijkste lessen die we hieruit kunnen trekken zijn als volgt:
Registratie mijdgedrag
Registratie van mijdgedrag van deelnemers moet nauwkeurig gebeuren. Om de beloning voor deelnemers te kunnen bepalen, maar ook voor de monitoring en evaluatie van het mijdgedrag van de deelnemers. Een OBU, zoals gebruikt bij Spitsmijden in Brabant, werkt goed. Dit is een permanente oplossing die gekoppeld is aan de deelnemende auto. Keerzijde van deze methodiek is dat de OBU erg duur is. Het gebruik van een app voor ritregistratie is vele malen goedkoper. Een app is laagdrempelig, maar deze laagdrempeligheid werkt twee kanten uit: deelnemers kunnen de app gemakkelijk installeren, maar ook gemakkelijk verwijderen als ze besluiten niet meer mee te doen. Ook een app die uit staat levert geen informatie. Hiermee is deze goedkopere optie dus minder betrouwbaar.
Beloningsstructuur
Een gegarandeerde beloning werkt om deelnemers over te halen deel te nemen. De boodschap ‘win tijdwinst’ werkt niet (genoeg) als deelnemers de voordelen van spitsmijden nog niet zelf ervaren hebben. Een gegarandeerde beloning helpt mensen over een drempel heen. De kans op een prijs zoals bij Winnen van de file doet dit niet of minder. Het is voor (potentiële) deelnemer te onzeker of zij een beloning krijgen voor ‘goed’ gedrag.
Interventies
Interventies helpen om deelnemers te verleiden nieuw gewoontegedrag te vertonen. De kracht van gedragswetenschappelijke interventies zit hem in het inspelen op de commitment van deelnemers: het bij Spitsmijden in Brabant ontwikkelde mijdplan is bijvoorbeeld bedoeld om mensen bewuster bezig te laten zijn met hun gedrag en een ‘afspraak’ met zichzelf te laten maken over het te vertonen reisgedrag van de voorliggende week. Deelnemers krijgen eveneens feedback op het vertoonde gedrag en worden op deze manier geconfronteerd met het (al dan niet) nakomen van hun afspraken. Wanneer interventies goed getimed en juist vormgegeven uitgevoerd worden, is een spraakmakend resultaat mogelijk.
Werving |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
---|---|
Direct mailing | Direct mailing |
Billboards + flyeractie + werkgeverspakket | Billboards |
Referentieniveau 4 | Referentieniveau 1 |
6 weken kentekenregistratie | 2 weken kentekenregistratie |
Aanmelden op website + Afspraak voor OBU inbouwen + Testmaand Deelname | Aanmelden op website + App downloaden + Deelname |
Registratie |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
OBU in auto - Registratie van iedere autorit | App–registratie op geofences |
Backup: camera’s op cordon | |
Beloning |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
Vaste beloning per spits | Punten per spits |
Variërend tussen 1,25 en 5,00 euro | Kans op een prijs via loterij |
Variatie in dagen | Variatie in piek en schouders van spits |
Communicatie |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
Boodschap: verdien 100 euro per maand | Boodschap: win tijd, reis ontspannen |
Website, persberichten, free publicity via events, frequente nieuwsbrieven | Website, persberichten |
M&E |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
Zeer uitgebreid | Zeer beperkt |
Veel informatie en analyses | Weinig informatie, grote bandbreedte |
Veel enquêtes | Weinig enquêtes |
Klankbordgroepen | Focusgroepen |
Gedragsinterventies |
|
Spitsmijden Brabant | Winnen van de file |
Gedegen analyse vooraf, mijdplan + feedback | Mijdplan |
Wetenschappelijke opzet | Pragmatische opzet |