SmartwayZ.NL test samen met autofabrikant Ford en andere marktpartijen een slimme ‘rij-assistent’. Deze techniek geeft automobilisten straks informatie over hoe hard zij moeten rijden om groen te krijgen bij het volgende verkeerslicht...
Lees meerOp welke weg je in Brabant ook rijdt, het is altijd fijn om door te kunnen rijden. Achter de schermen wordt het verkeer in Brabant op een slimme manier in de gaten gehouden en geregeld, zodat iedereen snel zijn bestemming bereikt.
Bekijk videoAuto's zitten vol sensoren die geanonimiseerd data opleveren (met toestemming van de eigenaar). Die vertellen veel over de staat van de weg. Zo kunnen defecten aan de weg en ongelukken voorkomen worden door tijdig en lokaal onderhoud. En blijft de bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer goed op gang..
Bekijk videoMet filmpjes op Facebook en borden langs de weg wil de gemeente Breda mensen verleiden niet over de noordelijke rondweg te rijden. Bedoeling is dat automobilisten een 'voorkeursroute' gaan nemen.
Lees meerDe gemeente Breda werkt op een innovatieve manier aan de bereikbaarheid van haar stad. Een kruispunt op de noordelijke rondweg is zwaar belast. De gemeente wil gebruikers stimuleren om een andere route of een ander vervoermiddel te kiezen.
Lees meerNaar aanleiding van de frequente spookfiles op de A58 is er tussen 2014 en 2016 door 30 partijen uit de markt en overheid een coöperatief voertuig-wegkantsysteem (C-ITS) ontwikkeld en uitgetest. Automobilisten krijgen hiermee snelheidsadviezen op maat via een app in hun auto.
Lees meerOnder het motto ‘laat je sporen achter voor Breda’ onderzoekt de gemeente Breda in de maand april hoe het verkeer zich in de stad beweegt. Alle verplaatsingen van de deelnemers worden vastgelegd. De gemeente gebruikt de verkregen gegevens om haar mobiliteitsbeleid te verbeteren en bij te stellen op het huidige gebruik van wegen.
Lees meerDe proef met de spookfiledienst op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg is afgerond. Drie jaar van in de praktijk ontwikkelen en testen van de achterliggende techniek en benodigde processen leiden tot de conclusie dat C-ITS reële kansen biedt voor Nederland én Europa om de veiligheid en doorstroming op de wegen te verbeteren. Het project heeft een grote stap gezet in de ontwikkeling van coöperatieve diensten. Met verdere toepassing van de opgedane kennis en opschaling gaan dit soort diensten een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid.
Lees meerZelfrijdende auto’s. Vrachtwagens die via wifi met elkaar verbonden zijn en in ‘platoons’ rijden. Verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer. Concrete voorbeelden van technologische ontwikkelingen die het verkeer vlotter, veiliger en duurzamer maken en die elkaar in razend tempo opvolgen. Om deze innovaties mogelijk te maken en diensten en technieken in de praktijk toe te passen, is vandaag een nieuwe testomgeving gepresenteerd: ‘MobilitymoveZ.NL, Urban Mobility Testing Area’. Een initiatief gestart door de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg.
Lees meerDe provincie Noord-Brabant initieert samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg een publiek-private samenwerking onder de naam MobilityMoveZ.NL. MobilityMoveZ.nl moet private én publieke partijen inzicht geven in kansrijke mobiliteitsconcepten en in beeld brengen welke condities nodig zijn voor opschaling.
Lees meerHet project ‘076 op weg’ is officieel gestart! Iedereen die vaker over de Wilhelminasingel in Breda rijdt, kan zich aanmelden! Via claim-je-kenteken.nl kun je checken wat je kenteken waard is.
Lees meer6.500 automobilisten hebben deze week een brief van de gemeente Breda gekregen waarin ze worden gevraagd mee te doen aan de verkeersproef Singelmijden.
Lees meerThe way we can make traffic disappear.
Lees meerHet project Spookfiles loopt voorop bij de ontwikkeling van mobiliteitsdiensten (Talking Traffic). De binnen Spookfiles ontwikkelde architectuur en werkwijze legt een basis voor het verkeer van morgen. Het filmpje laat zien hoe de systemen van verschillende leveranciers op de A58 nu al samen werken om de zelfrijdende auto mogelijk te maken.
Lees meerHet project Spookfiles loopt voorop bij de ontwikkeling van mobiliteitsdiensten (Talking Traffic). De binnen Spookfiles ontwikkelde architectuur en werkwijze legt een basis voor het verkeer van morgen. Het filmpje laat zien hoe de systemen van verschillende leveranciers op de A58 nu al samen werken om de zelfrijdende auto mogelijk te maken.
Lees meerEen project als Spookfiles kan niet zonder deelnemers. Ruim 4.500 mensen hebben de spookfileapps gedownload. Dagelijks rijden er honderden weggebruikers met de spookfile-apps op de A58. Wat is hun mening over deze spookfiledienst? Helpt het hen om comfortabeler te rijden? Ontdek het met de video's op deze pagina.
Lees meerDat het project Spookfiles een innovatief project is waarin veel leveranciers samenwerken, is bekend. Elk doet dat vanuit zijn eigen expertise en rol. Maar wie zijn die mensen achter de schermen? Wat is hun rol en hoe kijken zij tegen het project aan? Ontdek het met deze video's.
Lees meerPrivacy- en databeveiliging is een belangrijk thema in de wereld van Intelligente Transport Services (ITS). Bij de coöperatieve rijtaakondersteuning in het project Spookfiles A58 is hiervoor voor het eerst in Europa een zogenoemde Public Key Infrastructure-oplossing uitgewerkt en in gebruik genomen. Deze oplossing is gebaseerd op internationale standaarden en daarmee geschikt om op grote schaal ook voor andere diensten en op andere plekken te gebruiken...
Lees meerHet project Spookfiles A58 staat aan de vooravond van de tweede, coöperatieve fase. Hierbij krijgen ruim 1.000 weggebruikers een talking traffic kit in de auto die communiceert met andere talking traffic kits en met intelligente wegbakens langs de snelweg...
Lees meerHet spitsmijden op de snelweg kennen we al, maar in Breda doen ze dat nu ook in de binnenstad. En dat is nodig, want het is niks dan files en opstoppingen aan de Bredase Wilhelminasingel. De gemeente denkt daar nu de oplossing voor te hebben....
Lees meerWeggebruikers op de A58 Eindhoven – Tilburg kunnen sinds deze week een snelle data-infrastructuur testen voor hun spookfiledienst. Op het traject Tilburg – Eindhoven en vice versa zorgen 34 wifi bakens ervoor dat de apps van FlowPatrol en ZOOF signalen kunnen geven over de verkeerssituatie, voordat deze door de voorruit waargenomen kunnen worden. Deze techniek is ook in te zetten...
Lees meerTijdens het ritje naar Tilburg en weer terug verschijnen maar bitter weinig rij-adviezen op de twee spookfile-apps op mijn smarrphone. Zoof en FlowPatrol binden beide sinds een jaar op de A58 de strijd aan met het fenomeen 'spookfiles': verkeersopstoppingen die zonder duidelijke oorzaak ontstaan.
Lees meerTomTom heeft op 22 maart 2016 voor de vijfde keer op rij haar jaarlijkse TomTom Traffic index gepresenteerd. Daarin is wereldwijd voor 295 steden aangegeven hoeveel congestie er is. Ook voor Nederland is er een top-tien samengesteld. Dit jaar wordt nog meer inzicht geboden in waarom, waar en wanneer de centra vast staan. Bekijk bijvoorbeeld de situatie in Breda. Daarnaast vertelt Nick Cohn, Senior Traffic Expert bij TomTom hoe je zelf kunt spitsmijden en daarmee bij kunt dragen aan het oplossen van de files in de stad.
In de wereld van morgen rijden auto’s niet autonoom, maar zijn ze onderdeel van een netwerk: the internet of things. Dat vergt een verregaande samenwerking tussen de auto-industrie en wegbeheerders. Binnen het project spookfiles A58 leggen we daarvoor de basis. Dit artikel legt de complexiteit uit van die opgave…
Lees meerIn opdracht van de gemeente Breda is door mij de afgelopen maanden hard gewerkt aan de aanbesteding voor het project om te zorgen dat het doorgaande verkeer de singels mijdt tijdens de spits. Nu wordt het door diverse media en meerdere geïnteresseerde marktpartijen opgepikt, onder andere door Nu.nl...
Lees meerIn de wereld van morgen rijden auto’s niet autonoom, maar zijn ze onderdeel van een netwerk: the internet of things. Dat vergt een verregaande samenwerking tussen de auto-industrie en wegbeheerders. Binnen het project spookfiles A58 leggen we daarvoor de basis. Dit artikel legt de complexiteit uit van die opgave…
Lees meerDe universiteit van Michigan heeft een nepstad in gebruikgenomen om daar zelfrijdende auto's in rond te laten rijden...
Lees meerOp het moment dat auto’s onderdeel worden van the internet of things, worden privacy en security belangrijke aandachtspunten zoals dit artikel demonstreert.
Lees meerNieuwe technieken vergen nieuwe wetgeving...
Lees meerElke dag staan er duizenden mensen in de file. Sommige files ontstaan door ongelukken of werkzaamheden, maar de meeste files hebben geen duidelijke oorzaak: hoe ontstaat zo'n spookfile?
Check out ons nieuwe promotiefilmpje! Hierin wordt uitgelegd hoe een spookfile ontstaat en hoe je die kunt voorkomen. De spookfile komt tot leven!
Gedeputeerde Ruud van Heugten legt op eenvoudige wijze uit wat ons project Spookfiles A58 behelst. En deelnemer Floris vertelt wat voor hem de grote meerwaarde is van een spookfiledienst.
Met het project Winnen van de File heb ik namens APPM voor het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven een bijzonder spitsmijdenproject mogen begeleiden. Het doel was om automobilisten te verleiden zonder financiële prikkel de spits te mijden en een duurzame gedragsverandering te initiëren...
Lees meerStel je een wereld waarin alle auto's worden bestuurd door algoritmes met alle kennis van alle objecten op en rond wegen. En waarin je rustig kunt lopen over een drukke weg, zonder bang te zijn te worden geraakt... Filmpje van Fernando Livschitz met de titel 'Rush Hour'.
This short movie is about the Dutch project: shockwave traffic jams on A58 (Spookfiles A58). It will explain shockwave traffic jams, the objective & method of the project and why on the A58 motorway.
Spookfiles zijn een plaag op de A58. Verslaggver Jan Waalen weet er alles van.
Het gebeurt ons allemaal: we rijden over de snelweg en plotseling zitten we vast in een dikke file. Waar komen die files vandaan? Wat veroorzaakt de verkeerschaos? Larry Greenemeier is wetenschappelijk redacteur van de Scientific American editor en legt het ons uit.
Ruim de helft minder ritten in de spits én automobilisten die zich hebben aangeleerd de spits te vermijden. Dat zijn de eindresultaten van het project Spitsmijden in Brabant, een initiatief van de provincie en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)...
Lees meer