Jan Bosma (rechts) en Pierre van Veggel
Tijdens het ritje naar Tilburg en weer terug verschijnen maar bitter weinig rij-adviezen op de twee spookfile-apps op mijn smarrphone. ZOOF en FlowPatrol binden beide sinds een jaar op de A58 de strijd aan met het fenomeen 'spookfiles': verkeersopstoppingen die zonder duidelijke oorzaak ontstaan.
Tijdens het retourtje Tilburg blijft ZOOF herhalen om 'maximaal 120' te rijden, ook al stropt het een paar keer, waardoor het toch écht verstandiger is om terug te gaan naar 80. Ook wordt er eventjes gewaarschuwd voor een naderende file, maar die blijft uit. FlowPatrol geeft tijdens de rit heen en terug geen enkel advies. Jan Bosma, van het bedrijf Technolution dat de app heeft ontwikkeld, heeft er zo een, twee, drie geen pasklare verklaring voor. Maar mijn antieke en nogal slome 3G-verbinding heeft er ongetwijfeld mee te maken.
De 25 testrijders die deze week een speciaal ontwikkelde ontvanger in hun auto geïnstalleerd hebben gekregen, zullen er geen last van hebben. Zij krijgen de op maat gesneden adviezen van FlowPatrol - verlaag of verhoog snelheid - wél tijdig op hun schermpje. Een tweede testrit, waarbij beide systemen met elkaar worden vergeleken, maakt dat al snel duidelijk. Terwijl de 3G-smartphone - te laat - meldt dat het einde van de file in zicht is, waarschuwt het andere systeem al voor een volgende, korte opstopping.
Ontvanger (rechts) en smartphone met FlowPatrol-app
"Er zijn nu twee versies", vertelt Pierre van Veggel, projectleider bij de provincie. "De 'connected version' die vaak nog op het 3G-netwerk draait en de nieuwe, coöperatieve versie, met het voor het verkeer speciaal ontwikkelde, wifi-p. Dat is een heel snelle wifi-variant, werkend met bakens die om de 50 0meter langs de snelweg staan."
In de kastjes zit een door NXP ontwikkelde chip, die de info ontvangt en verwerkt. De chip is in te bouwen in het kastje, maar uiteraard ook in een auto. "Deze pilot moet aantonen dat de techniek werkt. Als het aan NXP ligt, gaan alle fabrikanten de chip in hun auto's inbouwen."
De komende maanden worden 1200 auto's uitgerust met de wifi-p-ontvanger. "Nog vóór de zomer moet dat zijn uitgerold", verwacht Van Veggel. Ook de connected version van ZOOF en FlowPatrol, samen goed voor een paar duizend gebruikers, blijft bestaan. Bosma: "Als er heel veel auto's met deze kastjes op de weg zitten, krijg je veel betere en snellere info. Met de smartphonegebruikers kun je massa creëren, kwaliteit krijg je met de kastjes." Het systeem maakt ook handig gebruik van de data van een andere, bekende verkeersapp: Flitsmeister. Die heeft zo'n 900.000 gebruikers.
Het spookfile-project is geen doel op zich, aldus Bosma en Van Veggel. "De pilot is vooral bedoeld om de techniek verder te ontwikkelen. Er zijn veel meer toepassingen denkbaar; the sky is the limit. In feite is dit een opmaat naar volledig automatisch rijden", zegt Van Veggel.
Naschrift redactie: De apps ZOOF en FlowPatrol zijn weliswaar enkele duizenden keren gedownload, maar tellen wekelijks maar 300 à 400 gebruikers.