Borden op kruising Konijnenberg/Backer en Ruebweg roepen op om mee te helpen aan verkeersonderzoek om mogelijk oplossingen aan te dragen voor de vastlopende noordelijke rondweg.
Met filmpjes op Facebook en borden langs de weg wil de gemeente Breda mensen verleiden niet over de noordelijke rondweg te rijden. Bedoeling is dat automobilisten een 'voorkeursroute' gaan nemen.
‘File vermijden? Ga hier linksaf’ valt te lezen op een groot bord bij de Backer en Ruebweg. De boodschap: mijd de noordelijke rondweg. Uit verkeersonderzoek van de gemeente blijkt dat de meeste verkeersgebruikers de hele rondweg afgaan of via de Belcrumweg naar het centrum rijden. Dat terwijl de voorkeursroute van de gemeente langs het stadion of via de Doornboslaan loopt.
En daardoor slibt de weg dicht. In 2009 werd de groene golf op de rondweg ingevoerd. Toen een flinke verbetering voor de doorstroming, maar dat effect is inmiddels verdwenen vertelt Rob Temme, adviseur Mobiliteit van de gemeente. "We hebben nu weer het punt bereikt van de vertraging in 2007.”
Met borden worden automobilisten langs de voorkeursroutes geleid. Komend vanaf de A16 loopt de route naar het centrum langs het stadion. Rijd je de noordelijke rondweg vanaf de andere kant op, dan is het de bedoeling dat je bij de Doornboslaan afslaat.
Daarnaast heeft de gemeente vorige maand een poule vergaard van mensen die inzicht willen geven in hun gebruik van de bottleneck. "Het kruispunt bij de Konijnenberg", zegt verkeerskundige Pierre van Veggel. Zij krijgen de komende weken video’s waar ze de ‘betere’ route te zien krijgen. Ook op de Facebookpagina van 076 op Weg worden de video’s gedeeld. Gekeken wordt of dat de Noordelijke Rondweg gaat ontlasten. De burger wordt bij de hand genomen: "We moeten het mensen leren, ze verleiden”, aldus Boaz Adank, wethouder Mobiliteit.
Bron: Paul van de Coevering
Het mijdproject is het eerste concrete resultaat van een reeks aan onderzoeken. Al vorig jaar begon de gemeente met een proef Singelmijden. Daarna volgden de meetweken met Positive Drive: verkeersgebruikers lieten zich volgen met een app door de stad. Het resultaat: een bult data. Dat analyseren bleek moeilijker dan gedacht. Zo bleek de app niet altijd goed te onderscheiden of iemand nou op de fiets of in de bus zat. Daarnaast deden er te weinig mensen mee aan het onderzoek om echt relaties te onderscheiden.
Toch is de data een goed begin, zegt Temme. "Je kan gedrag pas veranderen als je weet hoe het werkt. Dat hebben we nu inzichtelijk gemaakt.” Niet alleen met de auto, maar ook met de fiets. Adank: "Het geeft inzicht in waar we moeten investeren en waar niet.” Ook met het oog op de toekomst van het Havenkwartier en het CSM-terrein. "Elke woning is zes autoverplaatsingen erbij”, aldus Temme. "We nemen nu maatregelen om te voorkomen dat de stad dichtslibt.”
Een van de eerste projecten om verkeersbewegingen in de stad in kaart te brengen was Singelmijden. In het voorjaar van 2016 registreerden camera’s gedurende tien weken alle kentekens van auto’s die tijdens de ochtend- en avondspits over de Wilhelminasingel reden.
Daarna volgden er proeven in de zomer van 2016 en begin 2017: automobilisten die regelmatig over de Wilhelminasingel reden, kregen via een app een alternatieve route aangeboden om de weg te ontzien of werden gevraagd met het openbaar vervoer of de fiets te reizen.
Uit de registratie van de kentekens bleek dat de Wilhelminasingel minder bereden werd dan gedacht. Verwacht werd dat mensen 2,5 keer per week gebruik zouden maken van de singel: dat bleek een keer te zijn, aldus mobiliteitsdeskundige Rob Temme. Daarbij waren er werkzaamheden in de stad, waardoor automobilisten soms al een andere route kozen.
Aan het Singelmijden deden vervolgens 228 automobilisten mee. 9476 keer werd de Singel gemeden. Meestal door een ander vervoersmiddel te kiezen (80%), soms (20%) door een andere route te nemen.
Het aantal deelnemers viel, in vergelijking met het plan, tegen. Verwacht was dat er tweeduizend deelnemers zouden zijn en daarmee het aantal ‘mijdingen’ op 100.000 zou liggen. Voornaamste redenen om niet mee te doen aan de app-proef, was omdat ze ‘drukte op de Wilhelminasingel tijdens de spits niet herkenden’, het de enige ‘optie was voor hen om uit de straat te komen’ of omdat men simpelweg niet geïnteresseerd was in het project.
Privacy is een heikel punt in de studie, vooral vanwege de kentekenregistratie. 143 mensen gaven aan niet geregistreerd te willen worden. De kentekens werden vanwege de privacy geregistreerd maar ‘gescrambeld’, aldus verkeerskundige Pierre van Veggel, zodat ze niet herleidbaar waren naar een persoon. Mensen konden zich daarnaast in een registreer-me-niet register vast laten leggen.